Strona Główna AUTOARS
PROFESJONALNY SERWIS SAMOCHODOWY
Tel: +48 91 333 21 31; kom: +48 601 509 307
Szczecin, ul. Krakowska 59d

Kiedy należy wymieniać klocki i tarcze hamulcowe?



Hamulce to jeden z najważniejszych układów, od których zależy bezpieczeństwo jazdy. Pamiętajmy, że klocki i tarcze hamulcowe w naszym aucie ulegają eksploatacyjnemu zużyciu i trzeba okresowo kontrolować ich stan – to podstawowy warunek ich sprawności.

Po osiągnięciu granicznych wartości zużycia należy klocki lub klocki i tarcze bezwzględnie wymieniać. Klocki hamulcowe zmieniamy na nowe, gdy pozostała grubość okładziny ciernej wynosi 1,5 mm (nowe: 12-15 mm).

Producent auta określa szczegółowo minimalne graniczne wartości grubości tarcz, ale zwykle jest to około 2 – 3 mm mniej niż wynosi grubość nowej tarczy.

Na środkowym zdjęciu pokazujemy stan klocków i tarcz hamulcowych wymienionych we właściwym momencie!

Trwałość klocków i tarcz hamulcowych zależy od wielu czynników, a głównie od stylu jazdy kierowcy, typu eksploatacji pojazdu (w jeździe miejskiej zużycie jest szybsze), a także jakości i twardości użytych do ich produkcji materiałów.

Zwykle przejedziemy od 30 do 40 tys. km do następnej wymiany klocków przednich, natomiast tylne wystarczają na ok. 50-60 tys. ze względu na mniejsze ich obciążenie w czasie hamowania.

Z praktyki wynika, że tarcze hamulcowe zużywają się 2 razy wolniej, czyli wymieniane są co drugą wymianę klocków. Dlatego też w naszym serwisie ocena stanu hamulców dokonywana jest nie tylko w zakresie przeglądu okresowego, ale także zawsze przy okazji wymiany opon lub innej, gdy zdejmowane są koła.

Wiele modeli samochodów jest obecnie wyposażana w czujniki zużycia klocków hamulcowych, które sygnalizują na zestawie wskaźników konieczność wymiany. Niestety, bardzo często nie są one montowane do klocków wszystkich kół i zdarza się w przypadku niejednakowego zużycia klocków, że okładziny są poniżej normy na kole lewym i wymagana jest wymiana, a czujnik założony przy kole prawym jeszcze tego nie sygnalizuje.

Pamiętajmy także, żeby:
– klocki i tarcze hamulcowe wymieniać zawsze kompletami na danej osi;
– nie montować klocków i tarcz niskiej jakości,
– wymianę elementów układu hamulcowego powierzyć doświadczonemu mechanikowi,
– około 200 km po wymianie klocków unikać gwałtownego hamowania - jest to czas na
ponowne „dopasowanie się” powierzchni tarcz i klocków.

inż. Sławomir Kozakowski
rzeczoznawca techniki samochodowej i ruchu drogowego, właściciel Auto Ars