Strona Główna AUTOARS

PROFESJONALNY SERWIS SAMOCHODOWY
Tel: +48 91 333 21 31; kom: +48 601 509 307
Szczecin, ul. Krakowska 59d

Często spotykamy się z przeświadczeniem, że wymiana oleju w silniku oznacza wykonanie przeglądu samochodu, a to jest tylko jedna z wymaganych przez producenta auta czynności serwisowych. Na pewno bardzo ważna, ale to nie wszystko...

Wykonanie okresowej obsługi auta powinno zapewnić bezproblemową i bezpieczną jazdę do następnego przeglądu. W dłuższej perspektywie: dobrą kondycję i bezawaryjność przez cały czas eksploatacji, a zatem uniknięcie wysokich kosztów napraw dzięki wczesnemu wykryciu niesprawności.

Pamiętaj, że przegląd okresowy to również dużo więcej niż obowiązkowe badanie techniczne z wpisem do dowodu rejestracyjnego. Na badaniu technicznym sprawdza się np. sprawność techniczną hamulców w danej chwili, ale nie wiadomo, czy klocki nie „skończą się” za tydzień.

Kiedy oddać auto do przeglądu?

Producenci ustalają przebiegi pomiędzy serwisami i jest to najczęściej:

- 15 lub 20 tysięcy kilometrów (w ostatnich latach przebiegi dla nowych modeli są coraz bardziej wydłużane: 30 tysięcy w przypadku nowych aut staje się standardem) lub
- jeżeli nie jeździmy bardzo dużo i nie robimy takich przebiegów rocznie, to trzeba stosować się do zaleceń określanych czasem, czyli jeden serwis w roku niezależnie od przebiegu.

Co robić w przeglądzie?

Producenci samochodu określają szczegółowe zakresy przeglądów. Zwykle przeglądy są określane jako małe i duże i są wykonywane na przemian.

W ramach serwisu oprócz wymiany oleju silnikowego wykonywane są czynności:
- kontroli: hamulców, zawieszenia, opon, stanu i wycieków płynów eksploatacyjnych, akumulatora, oświetlenia i innych urządzeń elektrycznych;
- wymiany: filtrów oleju, paliwa, powietrza i kabinowego, innych olejów i płynów eksploatacyjnych, świec zapłonowych, pasków rozrządu itd. wg harmonogramu. Dobór olejów pozostawmy fachowcom, którzy sprawdzą czy spełnione będą szczegółowe normy wymagane dla danego silnika – dziś wybór syntetyczny olej lub nie to za mało;
- konserwacji: zacisków hamulcowych, klem akumulatora, zamków i zawiasów itp.;
- regulacji: np. hamulca postojowego, luzów zaworowych.

Warto także spytać doświadczonego serwisanta, czy w danym modelu warto coś zrobić nawet częściej niż zaleca producent auta, aby uniknąć poważnych kosztów w przyszłości. Na przykład przebieg 240 tysięcy kilometrów do wymiany oleju i filtra w automatycznej skrzyni biegów to zdecydowanie zbyt dużo i warto to zrobić już po 120 tysiącach (co potwierdza producent skrzyni biegów). Koszty częstszego serwisu są nieporównywalnie mniejsze od jej późniejszej naprawy.

Po przeglądzie

Odbierając auto po serwisie upewnijmy się, czy skasowano kontrolkę z kluczykiem lub komunikat przypominający o konieczności jego wykonania (większość aut obecnie ją posiada). To świadczy o poziomie technicznym warsztatu.

inż. Sławomir Kozakowski
rzeczoznawca techniki samochodowej i ruchu drogowego, właściciel Auto Ars