Strona Główna AUTOARS

PROFESJONALNY SERWIS SAMOCHODOWY
Tel: +48 91 333 21 31; kom: +48 601 509 307
Szczecin, ul. Krakowska 59d
  • Jak przygotować się do wyjazdu ziomowego? Serwis samochodu to nie tylko wymiana oleju w silniku!
  • Promocja: 
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
Auto Ars Facebook
Polub naszą stronę i otrzymaj rabat na usługi! Szczegóły w Biurze Obsługi Klienta.
Godziny pracy:
pon-pt: 8:00-18:00
(do 17:30 w sezonie zimowym)
sob.: 8:00-14:00

Porady dotyczące eksploatacji pojazdu:

Wymiana oleju:

Wymiana oleju to podstawowa czynność serwisowa, pozwalająca na zachowanie osiągów silnika i zwiększenie jego trwałości.
W trakcie jazdy samochodem olej ulega zanieczyszczeniu, przez co traci swoje parametry i nie gwarantuje właściwego smarowania silnika. Dlatego należy go regularnie wymieniać.
Okresowość wymiany oleju ustala producent pojazdu, w zależności od właściwości oleju i charakterystyki silnika. Informacje te znajdziemy w książce serwisowej pojazdu. Większość nowoczesnych aut wymaga wymiany oleju po przejechaniu 15 000 - 20 000 km lub po roku. Jest to także uzależnione od pewnych czynników, takich jak zużycie oleju przez silnik i warunki jazdy. W czasie jazdy po mieście (małe odległości, jazda z częstym ruszaniem i zatrzymywaniem auta) i na wysokich obrotach, silnik pracuje w trudnych warunkach. Dlatego też przy jeździe tego typu zaleca się wymianę oleju nawet częściej niż co 15 000 – 20 000 km.

Klimatyzacja:

Dlaczego nasza klimatyzacja nie działa, lub działa nieprawidłowo? Kiedy należy dokonywać jej przeglądów?
Sprawność klimatyzacji uzależniona jest przede wszystkim od ilości czynnika chłodniczego, którym napełniony jest układ. Układ klimatyzacji nie będzie prawidłowo działać w sytuacji kiedy czynnika jest za mało lub za dużo. Zbyt duża ilość czynnika chłodniczego grozi uszkodzeniem sprężarki. Specyfika gazu jest taka, że nawet pomimo zupełnej szczelności układu w ciągu roku ubywa około 10 do 15 proc. czynnika, co powoduje obniżenie sprawności klimatyzacji (sprężarka musi pracować zdecydowanie dłużej, aby osiągnąć odpowiedni efekt). Zbyt mała ilość czynnika powoduje, więc, że nawet mimo praktycznie ciągłej pracy sprężarki nie uda się osiągnąć odpowiednio niskiej temperatury, a ciągłe większe obciążenie silnika spowoduje wzrost zużycia paliwa.

Dlatego też klimatyzacja wymaga systematycznego serwisowania, najlepiej wykonywanego raz w roku, najrzadziej co dwa lata.

Do serwisowania klimatyzacji potrzebny jest specjalistyczny sprzęt. Rutynowy przegląd polega na podłączeniu układu do specjalnego urządzenia, które odsysa stary czynnik, następnie sprawdza szczelność i jeśli test przebiegnie pozytywnie napełnia układ świeżym czynnikiem i olejem. Cała operacja trwa niewiele ponad 30 minut.

W prawidłowo działającej klimatyzacji temperatura powietrza wydobywającego się z nawiewów powinna wynosić od 5 do 8 st. C. Pomiar należy wykonywać po kilku lub nawet kilkunastu minutach od włączenia, aby kanały wentylacyjne były odpowiednio schłodzone.

Bardzo ważną funkcję w układzie A/C pełni osuszacz, którego zadaniem jest pochłanianie wilgoci z układu. Powinno się go wymieniać po każdym rozszczelnieniu lub usterce sprężarki, a w prawidłowo działającym układzie co dwa, trzy lata. Warto także regularnie wymienić filtr pyłkowy, który ma duży wpływ na wentylację kabiny.

Kontroli klimatyzacji należy także dokonywać każdorazowo przed zakupem używanego auta.

Rozrząd:

Należy bardzo dokładnie przestrzegać terminów wymian określonych przez producenta w instrukcji obsługi i książce serwisowej. Okresy wymian w zależności od typów silników są bardzo zróżnicowane i mogą wahać się w przedziale od 60 000 do nawet 240 000 km.

Kupując auto używane należy koniecznie poprosić o pokazanie ostatnich rachunków z warsztatu lub innych niepodważalnych dokumentów potwierdzających przebieg, przy którym dokonany wymiany. Jeśli coś wzbudzi nasze wątpliwości bezwzględnie należy dokonać wymiany rozrządu.

Czym różni się pasek rozrządu a łańcucha rozrządu?
Pasek rozrządu jest tani i pracuje bardzo cicho. Z tego powodu można go odnaleźć w 75% wszystkich silników w Europie. Składa się on z warstwy elastycznej, pod nią znajduje się gruba na 15 do 20 milimetrów warstwa włókna szklanego. Po obu zewnętrznych stronach pasek rozrządu wyłożony jest mieszanką gumową z bardzo wytrzymałych polimerów. Nad zębami paska rozrządu umieszczona jest nylonowa tkanina. Cały pasek produkowany jest w procesie wulkanizacji.

Istnieją duże różnice w profilach zębów. Pierwsze paski rozrządu miały ząbki w kształcie trapezów, ząbki w silnikach benzynowych były mniejsze niż w silnikach dieslowskich. Dzisiaj prawie wszystkie paski rozrządu maja ząbki w kształcie łukowatym HTD-Profil (High Torque Drive). Wielkość ząbków w silnikach benzynowych i dieslowskich jest taka sama. Pasek rozrządu musi być wymieniony natychmiast, kiedy z silnika wycieka olej pasek. Zaoliwiony pasek rozrządu może przeskoczyć - co oznacza pewną śmierć dla każdego silnika.

Łańcuch rozrządu - wałek rozrządu w głowicy silnika zajmuje się utrzymaniem właściwego sterowania regularnym otwieraniem i zamykaniem się zaworów silnika. Ważne jest bardzo dokładne przestrzeganie tych okresów. Zamiast paska rozrządu z tworzyw sztucznych może być w tym celu użyty stalowy łańcuch, który laikowi przypomina zwykły łańcuch rowerowy. Łańcuch rozrządu łączy wał korbowy z wałkiem rozrządu. Często są do łańcucha rozrządu podłączone również inne części silnika takie jak pompa oleju i pompa wody czy pompa wtryskowa. Napinacze łańcucha rozrządu są odpowiedzialne za w jego właściwe napięcie. Poprzez zużycie i wysokie temperatury łańcuch rozrządu z czasem się wydłuża i bez odpowiedniego napinania mógłby przeskoczyć powodując uszkodzenie silnika. Zalety łańcucha rozrządu względem paska rozrządu to: większa trwałość i mniej zajmowanego miejsca. Wady: łańcuch rozrządu jest droższy i bardziej hałaśliwy niż pasek rozrządu.

Tlumiki:

Układy wydechowe pracują w ekstremalnie trudnych warunkach. Temperatura gazów spalinowych opuszczających silnik przekracza 1000 stopni, podczas gdy od zewnątrz rury prowadzące spaliny i tłumiki stykają się z powietrzem, wodą czy śniegiem. Gazy spalinowe wyrzucane są z silnika z częstotliwością do 200 razy na sekundę. Powoduje to drgania układu, które nie mogą przenosić się na karoserię. Poszczególne składniki gazów spalinowych działają silnie korozyjnie od wewnątrz na materiały, z których wykonane są układy wydechowe. Od strony zewnętrznej powierzchnia blach kontaktuje się z wodą, narażona jest na niszczące oddziaływanie piasku i kamieni wyrzucanych spod opon.

Układ wydechowy pełni także inne bardzo ważne funkcje, między innymi ma za zadanie wyciszenie hałasu powodowanego przez gazy spalinowe wydobywające się z komór spalania. Układ odprowadza gazy na zewnątrz samochodu z zachowaniem szczelności połączeń. Nieszczelny układ oraz słabej jakości uszczelki, mogą spowodować przedostanie się bezwonnego, trującego tlenku węgla do pomieszczenia pasażerów, co grozi zatruciem kierowcy i wypadkiem.

Jak wykonywane są współczesne układy wydechowe?
Układy wydechowe liczących się firm wykonywane są z materiałów zapewniających długi okres użytkowania np. stal nierdzewna lub 2 warstwy blach pokrytej hutniczo warstewką aluminium. W technologii wykonania wyeliminowano spawanie, zastępując je walcowaniem szwów na zimno, aby uniknąć przegrzewania materiałów i potencjalnych ognisk korozji.

Geometria:

Uwzględniając warunki drogowe w Polsce, należałoby sprawdzać "geometrię" kół przednich przed rozpoczęciem każdego sezonu letniego. Takiej kontroli należy dokonać także każdorazowo przy zakupie używanego samochodu oraz w sytuacjach takich jak uderzenie kołem w przeszkodę lub wyrwę oraz po wszelkich naprawach zawieszenia.
Przed kontrolą każdorazowo należy sprawdzić i wyeliminować luzy w zawieszeniu.

Co należy kontrolować i czym grozi brak geometrii?
Najważniejsze w geometrii są cztery wartości: kąt pochylenia kół, kąt pochylenia sworznia zwrotnicy, kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy oraz zbieżność kół.

Jeżeli ustawienie kół jest niewłaściwe, następuje wówczas szybkie, nierównomierne zużywanie się ogumienia. Pochylenie i kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy decyduje natomiast o stabilności samochodu w czasie jazdy, wpływa bowiem na jego sterowalność. Nieprawidłowe wyprzedzenie sworznia zwrotnicy powoduje niestabilność auta w czasie jazdy. Właściwa zbieżność kół zapewnia uniknięcie poślizgu bocznego, poprawia w ogóle stabilność kierowania oraz zapobiega nadmiernemu zużyciu ogumienia.

Przeglady:

Jak przygotować się do okresowych badań technicznych?

Auta posiadające usterki nie przejdą badania technicznego. Pracownik stacji diagnostycznej w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości dokona na specjalnym zaświadczeniu odpowiedniej adnotacji. W sytuacji poważniejszych usterek, stwarzających bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego zatrzymany zostanie dowód rejestracyjny. Aby uniknąć opisanej sytuacji warto przed przeglądem rejestracyjnym dokonać podobnego badania na własną rękę. Pewne usterki – np. niesprawne oświetlenie, odczuwalne stuki i luzy w zawieszeniu, słabe hamulce, możemy "zdiagnozować" sami. Możemy także przeprowadzić taką kontrolę w warsztacie wyposażonym w przyrządy diagnostyczne. Wówczas w przypadku stwierdzenia usterek, mamy od razu możliwość dokonania na miejscu naprawy. Po takich przygotowaniach udajemy się na badanie techniczne, którego wynik powinien być pozytywny..

Hamulce:

Kiedy dokonać wymiany tarcz hamulcowych?
Wymiany tarcz hamulcowych należy dokonać, gdy ich grubość spadnie do określonej przez producenta, jako minimalna. Taka informacja powinna znajdować się na tarczy. Wymiany należy dokonać także, kiedy tarcze są skrzywione, mają wgłębienia lub są skorodowane. Przy wymianie tarcz zawsze należy zamontować nowe klocki hamulcowe.

Kiedy sprawdzać i wymieniać płyn hamulcowy?
Badania wykazują, że siedemdziesiąt procent pojazdów uczestniczących w ruchu drogowym ma nadmiernie zużyty płyn hamulcowy, a to oznacza obniżenie jego temperatury wrzenia i utratę właściwości antykorozyjnych. Płyn hamulcowy to ciecz silnie higroskopijna, chłonąca wilgoć. W sytuacji, gdy zawartość wody w płynie hamulcowym przekracza pewien procent, jakość działania hamulców spada, gdyż zawarta w gorącym płynie hamulcowym woda powoduje powstawanie korków parowych. Dlatego przynajmniej raz na 10 000 km należy sprawdzać jakość płynu hamulcowego, a także jego poziom w zbiorniczku na pompie hamulcowej. Płyn powinien być wymieniany co 40 000 km lub co 2 lata.

Jak jest żywotność klocków hamulcowych i jak je kontrolować?
Zależy ona od sposobu jazdy i tego, czy częściej poruszamy się po mieście (częste używanie hamulców) czy w trasie. Mocno zużyte klocki powodują zmniejszenie skuteczności działania układu hamulcowego oraz prowadzą do zniszczenia powierzchni tarcz hamulcowych. Należy kontrolować stan klocków hamulcowych przy okazji każdego przeglądu oraz zwracać uwagę na wszelkie niesprawności układu hamulcowego takie, jak pogorszenie skuteczności, odgłos tarcia przy hamowaniu, pulsowanie pedału hamulca czy wibracje koła kierownicy podczas hamowania.

Autoholowanie:

Uzupełnieniem naszej oferty jest POMOC DROGOWA. Usługi holowania realizujemy w terminie uzgodnionym telefonicznie.

Każdy Klient, który zdecyduje się na naprawę odholowanego samochodu w naszym serwisie, może liczyć na atrakcyjny rabat!

Autoholowanie:
+48 601 509 307
+48 91 333 21 31 (w godzinach pracy firmy)