Zadzwoń do nas
+48 601 509 305
+48 91 333 21 31
Godziny otwarcia
Pon - Pt: 8:00 - 17:00
Sobota: nieczynne
Zapraszamy: skontaktuj się z nami tel. 601 509 307 i umów się na wizytę, w czasie której zaproponujemy optymalne w tej sytuacji rozwiązanie problemu!
CZYM JEST DPF?
Przede wszystkim to źródło częstych problemów dla wszystkich posiadaczy nowoczesnych aut z silnikiem diesla!
DPF (Filtr cząstek stałych) znany także jako FAP w niektórych samochodach francuskich, jest to zamontowane urządzenie do układu wydechowego pojazdów z silnikami wysokoprężnymi w celu redukcji emisji spalin.
Filtr cząstek stałych musi być regularnie czyszczony, aby funkcjonować poprawnie. Odbywa się to poprzez proces zwany regeneracją, polegający na wypalaniu sadzy w bardzo wysokiej temperaturze. Regeneracja powinna być automatycznym procesem odbywającym się przy normalnej eksploatacji pojazdu, zwykle wymaga to wykonania jazdy pozamiejskiej – około 30 minut.
DPFy są już w powszechnym użyciu od kilkunastu lat w samochodach wszelkiego typu. Wymogi Euro 5 (2009) sprawiły, że do wszystkich samochodów filtr cząstek stałych DPF jest seryjnie montowany.
PROBLEMY NAPOTYKANE Z DPF
Często zdarza się, że filtr DPF blokuje się nadmiarem zgromadzonej sadzy. W takim przypadku lampka kontrolna na zegarach zapala się informując o usterce, zwykle jednocześnie odczuwamy spadek dynamiki auta.
Absolutnie nie należy takiej informacji ignorować!
Gdy zapali się lampka DPF lub ostrzeżenie Anti-Pollution, (typowe kontrolki ostrzegawcze z tablicy rozdzielczej na zdjęciu poniżej) jak najszybciej skontaktuj się z serwisem i uzyskaj profesjonalną poradę, dokładnie sprawdź swoje możliwości i zajmij się tym problemem. Zignorowanie go będzie ostatecznie kosztować znacznie więcej i może być.
Po krótkim czasie silnik przechodzi w tryb pracy awaryjnej i dalsza jazda może nie być możliwa! W konsekwencji może dojść do kosztownych uszkodzeń innych podzespołów silnika. Zablokowany DPF jest też niebezpieczny, ponieważ może spowodować przegrzanie się układu wydechowego, co przyczynia się do zagrożenia pożarowego.
Jeśli usuniesz filtr DPF ze swojego układu wydechowego, samochód nie będzie jechał jak należy, a lampka kontrolna zapali się na wyświetlaczu – na szczęście mamy na to rozwiązanie.
JAKIE SĄ OPCJE?
Kiedy kontrolka DPF zapali się, do tego czasu DPF będzie już znacząco zatkany. Jazda autostradowa może już nie wyeliminować problemu. Na tym etapie możliwe są takie rozwiązania do wyboru:
Idealne rozwiązanie problemu z DPF zależy od okoliczności, na przykład typ, stan i sposób korzystania z samochodu, jak długo użytkownik będzie jeździć autem oraz jaki jest budżet. Każda opcja ma swoje plusy i minusy, przy czym należy brać pod uwagę również inne czynniki, takie jak prawo o ruchu drogowym, gwarancje pojazdu i ubezpieczenia.
Pomagamy i doradzamy w wybraniu najbardziej optymalnej opcji. Skontaktuj się z nami aby uzyskać bezpłatną poradę. Gwarantujemy przyjazną i kompetentną informację oraz znaczne oszczędności.
CO JESZCZE WARTO WIEDZIEĆ?
Często mówi się, że powinno się jechać ekstremalnie szybko, żeby oczyścić DPF. Takie stwierdzenie nie jest prawdziwe, bowiem jeśli DPF jest znacznie zablokowany to nie da się go regenerować samoczynnie i można zrobić tylko więcej szkód w silniku.
Jest wiele dostępnych środków czyszczenia DPF, obiecujących magiczne lekarstwo na problemy z DPF. Na rynku niewiele jest produktów, które działają. Niektóre z nich jednak mogą jednak być przydatne w utrzymaniu DPF w dobrej kondycji.
Filtr DPF znajduje się blisko turbosprężarki, jeśli z turbosprężarki wycieka olej może to spowodować zablokowanie DPFu, podobnie zablokowany DPF może ją uszkodzić z powodu nadmiernego wzrostu ciśnienia przed filtrem..
W przyadku kupna używanego filtra nie mamy pewności czy podawany stan techniczny jest prawdziwy.
Nowy filtr zamontowany w samochodzie z uszkodzonym silnikiem może ulec całkowitemu zablokowaniu po przebyciu kilkudziesięciu kilometrów, więc ryzyko jest duże!
W autach wyposazonych w układ DPF z dodatkowym płynem katalitycznym w niektórych autach trzeba się liczyć ze znacznymi kosztami jego uzupełniania.
Niektóre samochody mają dedykowane kontrolki ostrzegawcze, które w precyzyjny sposób określają zaistniały problem z filtrem DPF, jednakże wiele posiada jedynie tą najprostszą, oznaczoną sygnaturą silnika, więc jest niezwykle istotne, by zdiagnozować dlaczego kontrolka jest włączona i nie polecamy jej wyłączania /tzw. kasowania błędu/ bez jednoczesnego ustalenia przyczyny.
Praca z filtrami DPF jest sprawą kompleksową i powinna być wykonywana jedynie przez doświadczonych specjalistów posiadających odpowiedni sprzęt. Niezbędna jest tu bowiem poprawnie wykonywana ponowna kalibracja i reset elektronicznej jednostki sterującej ECU.
Nie jest możliwe jedynie fizyczne usunięcie filtra DPF bez zmiany w oprogramowaniu sterownika silnika.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.