
Kupno auta używanego jest obarczone ryzykiem nietrafionego wyboru i wad ukrytych. Jeżeli decydujemy się na auto używane, zróbmy to rozważnie. Wydając znaczną kwotę chcemy cieszyć się udanym zakupem, a nie „wpakować się na minę”. Na każdym etapie kontroli i podejmowania decyzji stosujmy zasadę ograniczonego zaufania.
Oto 5 porad, jak kupować używane auto:
1. Dokonajmy szczegółowych oględzin wytypowanego egzemplarza
Najpierw sami wykonajmy jazdę próbną, przyjrzyjmy się wnętrzu auta i oceńmy, czy stan może odpowiadać przebiegowi. Zwróćmy uwagę na elementy, po których łatwo widać nadmierną eksploatację: kierownica, pas kierowcy, lewarek od biegów itp.
2. Uzyskajmy jak najwięcej informacji o historii pojazdu
Sprawdźmy:
– dokumenty rejestracyjne, ewentualny zastaw bankowy itp. Zwróćmy uwagę, że w Polsce najważniejszy jest rok produkcji auta, a nie rok pierwszej rejestracji (jak to jest w Niemczech),
– książkę serwisową lub historię przeglądów potwierdzoną np. zleceniami– jej brak lub brak wpisów (niekoniecznie z ASO) musi budzić wątpliwości o stanie pojazdu,
– dane z internetowych portali np. historiapojazdu.gov.pl, carfax.com itp.,
– dane od dealera marki, które uwiarygodnią przebieg i historię auta,
– wstępnie oceńmy, czy przebieg pojazdu jest proporcjonalny do wieku i sposobu użytkowania. Zbyt mały przebieg w stosunku do wieku musi zawsze budzić wątpliwości!
3. Szczegółowe sprawdzenie auta przeprowadźmy przed zakupem w warsztacie, który specjalizuje się w takiej usłudze
Zawodowi mechanicy wykonają następujące czynności:
– pomiar grubości lakieru i sprawdzenie nadwozia pod kątem przebytych napraw blacharskich ze sprawdzeniem ustawienia geometrii kół,
– sprawdzenie stanu silnika, zawieszenia, hamulców i sprawności innych układów np. klimatyzacji,
– komputerowe odczyty pamięci usterek wszystkich istotnych sterowników komputerowych auta: silnika, poduszek gazowych, ABS-u i pokładowego również pod kątem informacji przebiegu,
– ocenę, czy stan pojazdu odpowiada eksploatacyjnie deklarowanemu przebiegowi,
– poinformują nas o innych zauważonych wadach (np. wyciekach) i naprawach niezbędnych do przeprowadzenia wkrótce. Będzie to istotnym argumentem w negocjowaniu ceny auta!
4. Pamiętajmy o kosztach, które poniesiemy po zakupie
Negocjując cenę zawsze pamiętajmy, że wkrótce po zakupie poniesiemy koszt serwisu przebiegowego auta (sprzedawca przed sprzedażą często wstrzymuje się np. z wymianą oleju lub hamulców). Załóżmy też pewną rezerwę około 3-5% ceny na usterki, które mogą objawić się po pewnym czasie (nie da się wykryć wszystkich ewentualnych wad ukrytych w trakcie krótkiego badania).
5. Unikajmy „superokazji” cenowych
Zawsze coś za tym się kryje, bo nie ma powodu, aby dobre i sprawne auto bez wad ukrytych sprzedawać znacznie poniżej średniej ceny rynkowej. Lepiej kupić trochę drożej auto naprawdę zadbane!
Zakup dobrego auta używanego to trudne zadanie, ale kierując się bardziej rozsądkiem niż emocjami przy wyborze możemy cieszyć się z dokonanego wyboru.
inż. Sławomir Kozakowski
rzeczoznawca techniki samochodowej i ruchu drogowego, właściciel Auto Ars