Jak dbać o sprawność klimatyzacji w samochodzie?
Do niedawna klimatyzacja była w aucie tzw. „wypasem”. Dziś w 80% samochodów jest standardowym elementem jego wyposażenia.
W czasach ocieplenia klimatu, wszechobecnych korków, stale rosnącej ilości czasu spędzanego w samochodzie, klimatyzacja stała się jednym w ważniejszych elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego. Bezpośrednio wpływa na poziom koncentracji kierowcy oraz zmniejszenie oznak zmęczenia w czasie prowadzenia pojazdu, a w okresie jesienno-zimowym ułatwia odparowanie szyb w aucie, poprawiając widoczność i ocenę sytuacji na drodze.
Co zrobić, żeby zmniejszyć ryzyko awarii układu klimatyzacji w najmniej odpowiednim momencie (np. przy temperaturze 30 st. C)?
Pamiętajmy o wymianach filtra i serwisie agregatu!
1. Co najmniej 1 raz w roku wiosną lub przy okazji przeglądu przebiegowego auta należy wymienić filtr kabinowy (zwykły lub węglowy polecany przy skłonnościach do alergii) oraz wykonajmy zabieg czyszczenia i odgrzybiania systemu nawiewu powietrza np. metodą ozonowania. Wykonywany regularnie jest wystarczający, aby uniknąć problemów z brzydkimi zapachami po włączeniu klimatyzacji, które w innym przypadku są trudne do zwalczenia i wymagają stosowania bardziej radykalnych i kosztownych metod.
2. Co 2 lata należy wykonać serwis agregatu. Wymieniany i uzupełniany jest wówczas czynnik roboczy (potocznie zwany freonem) w układzie, usuwana wilgoć z układu i uzupełniany olej smarujący sprężarkę.
3. Ubytek ilości czynnika w układzie klimatyzacji do 10% rocznie jest normalny, a gdy brakuje go około 30% odczuwamy spadek wydajności klimatyzacji. Nieszczelności w układzie klimatyzacji należy szybko naprawiać! Tlen i wilgoć bardzo szybko niszczą jego elementy, co ostatecznie podnosi koszty odroczonej naprawy.
inż. Sławomir Kozakowski
rzeczoznawca techniki samochodowej i ruchu drogowego, właściciel Auto Ars